Hvordan forenes strategi og kultur?

Idé, idéudvikling, forretningsudvikling, tavle med post-its - lille.jpg

Kulturen spiser strategien til morgenmad” – er det berømte og meget brugte citat af Peter Drucker.

Kultur spiller en afgørende rolle i strategiarbejdet.

Hvis vi sætter vi kultur og strategi op imod hinanden, vil kulturen altid trumfe strategien. Det gælder uanset hvor god, ambitiøs og gennemarbejdet den nye strategiske plan er.

Hvordan strategien bliver modtaget i organisationen, afhænger blandt andet af kulturen. Strategien er sårbar over for kulturen – men løsningen er ikke at gå på kompromis med ambitioner og målsætninger i strategien.

Løsningen er derimod at arbejde på langsomt at forandre kulturen og samtidig involvere medarbejderne i strategiarbejdet, så kulturen og strategien kan forenes.

Med strategi kommer forandringer

En strategi skal lægge op til forandringer i organisationen – for hvad skulle vi ellers med strategierne?

Forandringer betyder, at vi skal forholde os til noget nyt. Det vil stille krav til organisationskulturen.

Kultur er den kollektive adfærd i organisationen. Det er værdier, vaner, tankesæt og arbejdsrutiner. Det er blandt andet sådan, vi taler sammen, det er personaleforhold, det er den måde, vi tager imod nye medarbejdere, og det er sådan, vi holder møder og pauser.

Kultur er ikke kun noget, som medarbejderne skaber. Kultur bliver også skabt i ledelsen og ejerkredsen.

Når strategiens forandringer skal modtages af organisationen og derefter implementeres i organisationen, så afhænger resultat af, hvordan kulturen i organisationen er.

Hvis kulturen er præget af en vindermentalitet, kan dén kultur gøre enhver strategi flyvende – men hvis kulturen derimod er præget af modstand over for forandringer, så vil det gå ud over strategiens succes.

Strategien og mulighederne for forandringer kan blive holdt nede af den eksisterende kultur, hvor effekten af strategiens forandringer måske aldrig vil kunne ses.

Gør strategien til allemandseje og identificér kulturelle værdier

En forudsætning for at lykkes med en strategi, er, at alle medarbejdere kan se sig selv som en del af strategien.

Derfor skal du gøre strategien til allemandseje ved at invitere alle medarbejdere til at give deres bidrag til strategien. Når medarbejdernes involveres, vil de alle kunne genkende deres input i den færdige strategi, og sådan vil alle føle ejerskab og ansvar over for de forandringer, som strategien lægger op til.

Sæt tid af til at beskrive kulturen i organisationen.

Find ud af, hvad der er vigtigt for medarbejderne – hvad er mest vigtigt, og hvad er mindre vigtigt? Er der noget i kulturen, vi aldrig vil kunne ændre på – og er der noget i kulturen, som vi kunne arbejde på at forandre?

Identificér de kulturelle værdier, som er nødvendige for strategiens succes – og implementér disse i strategien. 

Sådan vil organisationen kunne se sig selv i strategien, og det vil gøre modstanden mod strategien mindre.

Det vil forene kulturen og strategien, men uden at vi går på kompromis med ambitioner og målsætninger. Samtidig vil det gøre arbejdet med at implementere strategien lettere.

Skal du lave en ny strategi?
Se her, hvad en strategi skal indeholde, og hvad du skal være opmærksom på, når du skal lave en ny strategi.

Forrige
Forrige

Derfor er det farligt at haste med strategien

Næste
Næste

Sådan sætter du vækst på agendaen internt