Sådan sætter du vækst på agendaen internt
Af Lars Hovgaard, rådgiver i forretningsudvikling
Vækst er et af mine yndlingstemaer, fordi det for mig ikke kun er et spørgsmål om at sælge mere og tjene flere penge.
Hvis du som ejerleder eller direktør i en virksomhed har ambitioner om vækst, så er det første, du skal gøre at sætte vækst på agendaen.
Vækst skal med som et tema overalt i organisationen.
Med sætningen ”vækst på agendaen” mener jeg ikke kun, at vækst skal stå som et punkt på dagsordenen til alle møder.
Nej – jeg mener, at du og din organisation skal tilegne jer et vækstmindset, hvor vækst er omdrejningspunktet for alt, hvad I foretager jer.
Sådan kommer vi tættere på at sikre en levedygtig og langsigtet vækst.
Hav ambitioner om vækst
Du skal sætte dig nogle vilde mål om, hvilken vækst du gerne vil opnå i din virksomhed.
Drop den vækst, der er på niveau med inflationen. Det er ikke vækst, men betyder bare, at din virksomhed følger prisindekset i samfundet.
Når du har høje ambitioner om den vækst, som du vil opnå, så vil det motivere dig og resten af organisationen.
Gør vækst relevant for den enkelte
Det nytter ikke noget, hvis det kun er dig som ejer eller direktør, der vil have vækst i virksomheden. Vækstmålene skal være relevante for alle medarbejdere.
Derfor skal du gøre det konkret, hvad det betyder for den enkelte medarbejder, og dernæst hvordan og med hvad den enkelte medarbejder kan bidrage til at nå vækstmålene.
Bryd vækstmålene ned i handlinger og arbejdsmål, som den enkelte medarbejder kan tage ansvar for, og så den enkelte kan se sit bidrag til den samlede vækst i virksomheden.
Involver alle i organisationen
Sørg for at alle i organisationen bliver involveret i vækstambitioner og vækstmål.
Kommuniker og spred budskabet til alle.
Inviter alle i organisationen til at bidrage til vækst. Det er kun muligt at nå målene, hvis alle stiler efter samme mål.
Det er nødvendigt, at medarbejderne får interne informationer fra organisationen og afdelingerne. Forretningen er et fælles projekt, og derfor skal alle have videregivet vigtige informationer fra hele organisationen.
Alle i organisationen skal være indstillede på, at vækst er en del af agendaen. Når alle er fælles om noget, så skaber det fælles dynamikker, der giver energi og øger motivationen for at blive ved med at tale om vækst og skabe vækst.
Tal om vækst igen og igen
Noget af det allervigtigste, når man vil vækste, er, at der bliver talt om vækst.
Vi skal høre om vækst hver dag, hver uge og på hvert møde. Det vigtige er, at det sker jævnligt.
Tal om vækst igen og igen, og mind hinanden om vækstambitionerne.
Implementer og forankre vækst som en fast del af det, som I taler om i organisationen.
Gør den opnåede vækst synlig
Oplevelsen i at se, hvad der er opnået – eller ikke opnået – er med til at give motivation.
Derfor skal du synliggøre den opnåede vækst på den ene eller den anden måde. Det kunne være som et speedometer, en graf eller ugentlige nøgletal.
Skab gerne konkurrence mellem afdelingerne.
Lad være med at pakke det ind. Gør det simpelt og konkret, så alle kan forstå meningen med det, som du vil kommunikere.
Vil du vide mere om vækst? Læs om, hvordan vi arbejder med vækst i et vækstforløb.