Tre myter om vækst
I mine øjne er vækst et af de allervæsentligste emner i ledelser og på bestyrelsesniveau. Jeg taler ikke om vækst, der følger inflationen, men reel og indarbejdet vækst. Vækst er ikke kun et spørgsmål om at sælge mere, få flere kunder eller bygge en større fabrik. Jeg er ikke tilhænger af vækst for vækstens skyld.
Der skal være en mening med væksten. Det handler om at skabe en sund og bæredygtig vækst på den lange bane.
Jeg har i min tid som leder, direktør og nu forretningskonsulent haft flere forskellige oplevelser med vækst. Jeg har fået mange spørgsmål og hørt en masse historier og myter om vækst. De handler blandt andet om, hvad det kræver at skabe vækst.
I dette blogindlæg vil jeg be- eller afkræfter tre myter om vækst.
Myte 1: Det er svært at have et ’vækst-mindset’
Jeg mener, at denne myte er falsk.
Det er klart, at hvis du som ejerleder har fokus på dét, som du brænder særligt for, eksempelvis på selve produktet, ydelsen, sortimentet eller kundesegmentet, så kan det være svært at skulle genforestille sig andet end det fokus. I sådan en situation er det ikke let at skulle ændre sit mindset til et vækst-mindset.
Men jeg tror, at jeg rammer rigtigt, når jeg siger, at det er de færreste, der har startet en forretning op uden at have haft en ambition om, at man vil blive større, end da man startede.
Derfor er min mening, at det blot kræver den rette ”træning” at få et vækst-mindset.
Det kræver, at vækst kommer på agendaen, så vækst er noget, man konstant taler om. Det kræver, at alle i organisationen er indstillede på det nye mindset. Hvis alle er fælles omkring vækst-agendaen, så skaber det fælles dynamikker, giver energi og øger motivationen for fortsat at tale om vækst og skabe vækst.
Myte 2: Ledelsen og medarbejderne bliver stressede, når der bliver opstillet (vækst)-mål
Også denne myte mener jeg er falsk.
Ledergruppen skal arbejde med mål for det ansvarsområde, som den enkelte i ledergruppen har. Mål er med til at definere resultatet af en opgave, og jeg mener, at noget af det mest antistressende er en veldefineret opgave. Det er det, fordi alle forventninger til opgavens udførelse og resultat er afstemt, og der er derfor ikke noget at gå galt i byen med.
Målene skal være ambitiøse, realistiske og inden for dit virkefelt, og hvis de er det, så er min påstand, at målene har en motiverende effekt.
Hvis du når dine mål, giver det en lykkefølelse, og derefter bliver du motiveret til at sætte nye mål.
Fordelen ved mål er, at du får en idé om, hvor opgaven skal føre hen. Fremskridt i dit arbejde bliver synliggjort, og du får øje på det, som er godt og som fungerer.
Måske får du øje på det, som ikke fungerer, og måske ser du det modsatte af fremskridt, og det kan virke stressende. Men det var netop med afsæt i målene, at du fik muligheden for at få øje på dét, der ikke fungerede – og det kan motivere til, at du gør det bedre næste gang.
Hvis du ikke når dine mål, så drøftes det i ledergruppen. Her kan udfordringerne blive italesat, og I kan hjælpe hinanden med at finde løsninger – og i fællesskab kan I nå målene.
Myte 3: Vækst er vigtig for forretningens eksistens og udvikling
Til denne myte er mit svar, at den er sand.
Det er vigtigt at huske, at vækst i sig selv ikke er vigtig, for vækst skal være indsatsen værd – men det er korrekt, at vækst er vigtig, hvis du har en drøm og ambition om at udvikle din forretning.
Vækst skal ikke ske for vækstens skyld – bare fordi vi kan eller gerne vil. Det nytter ikke noget at blive større, hvis der ikke er noget tilbage på bundlinjen. Målet med væksten er ikke at få en større omsætning, hvis du ikke tilsvarende tjener mere. Nogle steder oplever jeg vækst, men hvor man tjener væsentlig mindre på væksten – og så er det ikke indsatsen eller risikoen værd.
I en vækstfase er der mange risikofaktorer, og derfor er det vigtigt, at vækstforløbet er under kontrol. I et vækstforløb arbejder vi med at styrke og udvikle hele organisationen og værdikæden. Vi har fokus på alle dele og enheder i organisationen.
Når vi sørger for at styrke, forberede og udvikle hele organisationen før en vækstfase, så sikrer vi, at organisationen har kapacitet til at kunne stå igennem de risici, der er ved at vækste. Samtidig øger vi mulighederne, for at væksten vil lykkes. Vi sikrer, at vi får en sund, bæredygtig og langsigtet vækst.
Derfor: Sæt vækst på agendaen.