Sæt ord på din virksomheds fremtid med en strategi

Lars+Hovgaard+%2B+strategimodel%2C+lille+st%C3%B8rrelse.jpg

Forestil dig, at du skal på dit livs rejse med din familie. I skal sejle fra Danmark til New York. Men forestil dig så, at du sejler afsted uden kompas og søkort. Kan du finde vej? Hvordan og hvornår vil du nå frem til målet?

Hvis du ikke hurtigt finder en alternativ vejviser, så er den eneste metode at føle dig frem. Du vil i bogstaveligste forstand være på dybt vand. For uden et kort kender du ikke vejen.

Det samme gælder, hvis din virksomhed ikke har en strategi.

Strategien er som et kort, der beskriver den vej, som du skal med din virksomhed. Den fortæller dig, hvor du skal hen og hvad du skal gøre for at komme frem til målet. Du vil hjælpe dig selv, din virksomhed og dine medarbejdere, når du sætter ord på fremtiden med en strategi.

Hvad er en strategi?

En strategi er en fastsættelse af en virksomheds langsigtede plan. Den beskriver blandt andet virksomhedens fundament og sætter ord på mission, værdier, aktivitetsplaner, målsætninger og nøgletal. Den beskriver de handlinger, som du og dine medarbejdere skal igennem undervejs, og den siger noget om jeres plads i markedet. Endeligt sætter den ord på virksomhedens fremtid og sigter mod den endelige vision.

Vi har valgt en raket til at illustrere en strategi.

Vores raket indeholder alt det, som du i en strategiproces skal sætte ord på, og vi deler strategien op i fire dele:

1.     Fundament

2.     Rammer & Rutiner

3.     Planer, Aftaler & Implementering

4.     Ambition 

Når du sætter ord på din strategi, sætter du ord på din virksomheds fremtid.

Hvordan sætter man ord på en strategi?

Det, at formulere en strategi, er ikke en opgave, som man ”bare” lige får fikset.

Det er en svær proces, og driften står ofte i vejen for, at du kan og vil prioritere tiden til at lave målsætninger og sætte ord på alle de fornemme og formelle termer som mission, vision og værdier.

Men det er vigtigt, at du ikke negligerer opgaven.

Det er nødvendigt, at du laver en strategi, fordi strategien er med til at beskrive jeres plads i markedet. Den fortæller dig og dine medarbejdere, hvordan jeres arbejde giver mening, og den beskriver, hvilken forskel I gør i verden og for jeres kunder.

Hvis du ikke har ambitioner og nedskrevne handlingsplaner, så vil din virksomhed aldrig udvikle sig, og din virksomhed vil blive overhalet af konkurrenterne.

Med en strategi, hvor du har målsætninger, som du omsætter til handlinger, og som du kommunikerer til medarbejdere, kunder og omverden, vil der ske en udvikling.

Det er derfor, at strategien er vigtig.

En levedygtig strategi

En strategi skal indeholde målsætninger og handlingsplaner, der skaber vækst og større overskud. Strategien vil gøre din virksomhed mere konkurrencedygtig, og den gør dig i stand til at prioritere og lave til- og fravalg, fordi strategien er gennemtænkt og gennemarbejdet, og fordi den ligeledes beskriver markedet omkring dig.

En levedygtig strategi opfylder og tilgodeser kundernes og omverdens nuværende behov, men også fremtidens behov.

En god fremgangsmåde til at lave en levedygtig strategi er ved at inddrage medarbejderne i processen. Medarbejderne er en nødvendig brik i arbejdet for at nå jeres målsætninger, fordi de ofte har mere kendskab til markedet, kunderne og leverandørerne.

Selvom I arbejder i den samme virksomhed, er det ikke sikkert, at I alle er enige om virksomhedens værdier.

Har du for eksempel spurgt dine medarbejdere, hvad jeres fælles værdier er? Du vil med garanti blive overrasket over, at I ikke vil nævne de samme.

Når medarbejderne inddrages i strategiudviklingsprocessen, giver det medarbejderne ejerskab over strategien. Det skaber en følelse af fællesskab, hvor I danner en fælles front.

Derfor skal medarbejderne kunne give deres bidrag til strategien.

På sigt vil det desuden gøre arbejdet med at implementere og forankre strategien lettere.

Læs her mit blogindlæg om, hvordan du implementerer en strategi.

Forrige
Forrige

Hvad betyder salgsmodning?

Næste
Næste

Derfor er tekster vigtige