Implementering - jeg er fan!
Jeg har et yndlingsord. Det er et ord, som er kommet på min favoritliste over gode ord efter mine år som leder og efterfølgende direktør, og ordet er hængt ved, efter jeg er blevet selvstændig.
Mit yndlingsord er implementering.
Det er naturligvis betydningen bag ordet, jeg er begejstret for. Betydningen af ordet er ”at føre noget ud i livet eller omsætte en idé eller et koncept til handlinger”.
Jeg har oplevet virksomheder og organisationer have deres strategier liggende i mapper, hængende på plakater i gangene og på opslagstavler i kantinen. Udformningen af strategien har taget tid, og det har krævet meget af mange. Men nu er strategien formuleret færdig – alle er ombord – og alle de kritiske parametre for startegiens fundament er defineret.
Nu kommer så den svære del: Strategien skal implementeres i organisationen.
Her kommer man sjældent videre. Mange oplever, at arbejdet er færdigt, når strategien er formuleret, men det er først her, at arbejdet starter. For hvad gør vi nu med alle de gode intentioner, ideer og handlinger?
Hvad er en strategi uden implementering?
Når jeg oplever sådanne virksomheder, tillader jeg mig at være lidt provokerende og spørge, hvilket formål strategien så egentlig har? Hvad gavner den, udover, at der kom noget op at hænge på væggene?
Svaret er tit lidt vævende: Dén måned gik med et par messer, den næste med sommerferie, og så skulle vi lige i gang igen, og så havde vi et nedbrud i produktionen og så videre.
Jeg kan sagtens forstå den slags svar, for der kan være helt legitime forklaringer på den manglende stillingtagen og iværksætteri. Men samtidig synes jeg, at det er så drønærgerligt, når en strategi ender i skrivebordsskuffen. For strategien har jo betydning! Den er blevet til af en årsag!
Derfor gider jeg ikke udenomssnak, når jeg kommer ud til virksomheder, der ikke har formået at få deres strategi implementeret. Jeg vil nemlig så gerne se handling bag det store arbejde, der ligger til grund for en ny strategi.
Fem tips til at komme i gang med implementering
Det behøver ikke være besværligt at implementere en strategi, men det kræver naturligvis den rette planlægning.
Her får du fem tips til, hvordan du får implementeringen til at lykkes i din organisation:
Vær en god rollemodel for forandring
Når du viser dig som et godt eksempel for forandring i din organisation, så sker der også langsomt noget med dine medarbejderes rutiner, arbejdsgange og meninger.
Gør processen for forandring så konkret som mulig
Lav din strategiplan på en enkelt side, så den er let tilgængelig. Kom gerne med eksempler på, hvad det betyder for medarbejdernes dagligdag.
Opstil succesfaktorer
Når man beskriver de kritiske succesfaktorer for en strategi, så øger det mulighederne for, at planen vil lykkes.
Involver alle ledere, ved at de forpligter sig til resultataftaler
Med individuelle resultataftaler til alle i ledergruppen får I et fælles fokus for jeres arbejde. Resultataftalerne skal sigte mod strategiens delmål og den fremtidlige vision. På den måde sikrer I jer, at I ikke ender med at have hvert jeres fokus, der i sidste ende kan betyde, at I ikke når jeres mål. Det skaber et klart billede af, hvad den enkelte afdeling skal bidrage med for at lykkes.
Kommunikér fortællinger
Det er vigtigt at kommunikere fortællinger om strategiens retning, og det er vigtigt at det gøres kort og præcist. Forandringer skal skabe værdi hos den enkelte medarbejder, for ellers vender man sandsynligvis tilbage i det gamle spor. Disse fortællinger koordineres i ledergruppen, og det sikrer en fælles retning og indsigt.
Jeg er fan af implementering!
I arbejdet med strategier er jeg meget begejstret for den del, hvor strategien skal implementeres i organisationen, fordi det involverer mennesker og dynamikker mellem mennesker. Det er forandringerne og de nye processer i arbejdsgange, der er det vigtige ved strategien. Hele magien bag en strategi ligger nemlig i de nye handlinger – og det er netop gennem de nye handlinger, at vi kan nå de mål, som vi har brugt tid på at gennemtænke og nedskrive i strategien.
Jeg kan lide de gode intentioner, spændende ideer og nytænkende handlinger for forandring. Og det er netop dét at få disse intentioner, ideer og handlinger ført ud i livet, som jeg brænder for – for i sidste ende er det dét, der kan gøre en forskel for medarbejdere, ledere og ejere – ikke blot strategien i sig selv.
Har du i øvrigt læst mit blogindlæg om mine tanker om, hvorfor man skal vælge en ekstern konsulent? Du kan læse det her.