Dette indre billede hjælper dig med at forløse din strategi mest effektivt
Når mine kunder søger råd til strategien, så danner jeg altid et særligt billede for mit indre øje. Hvis du står i spidsen for en virksomhed og er sulten efter vækst eller udvikling, så vil jeg anbefale dig at låne det.
Af Lars Hovgaard, specialist i forretningsudvikling
Ét særligt billede er aldeles velegnet at se for sig, når en strategi for en virksomhed skal falde på plads:
Billedet af raketten på vej ud i rummet mod stjernerne.
Enhver strategi bør i mine øjne have en (lede)stjerne at sigte mod. Et højere mål. Noget fjernt derude, som du ikke kan nå i morgen eller overmorgen, men som du med en gennemtænkt indsats kan nå efter en vis periode, hvis du lægger dig i selen.
En ledestjerne i strategien tvinger dig til at drømme stort. At koble det til billedet af raketten tvinger dig til at gøre drømmen konkret.
For hvad forbinder mennesket på Jorden med ledestjernen derude?
Svar: Raketten!
Før affyring: Styr på fundamentet
Raketten er det fartøj, vi sidder i hver dag, når vi arbejder os ud mod målet. Vores virksomhed. Der, hvor vi – astronauterne – udfører opgaverne, og hvor vi til fulde kender kulturen, konkurrencen og vores muligheder for planerne B, C og D, når A ikke lader sig gøre.
Men begynder rumfart med afffyringen?
Absolut ikke. Missionen begynder længe før. Med planlægning, analyse og kortlægning. Opstilling af fundamentet, grundlaget for hele ekspeditionen. Fundamentet gøres stærkt af vores værdier, af de daglige rutiner, vores gode produkter, de fysiske rammer, vores kernekompetencer, vores organisation og vores aktiver som maskinerne og lageret.
Slutter missionen, når raketten lander på Jorden?
Heller ikke. Der er et langt efterarbejde med at evaluere, kigge indad og se, hvad der kan tages med videre til næste mission.
Sproglige billeder er en alvorssag
Ledestjernen kunne også kaldes visionen.
Sådan en har mange organisationer. En vision. Og spørgsmålet er, om det er mere “seriøst” at holde sig til det mere gængs, “voksne” sprog i stedet for at hente metaforer henne på legepladsen?
Sådan lyder en typisk indvending fra jakkesætsegmentet, når jeg begynder at tale om raketter, og mit svar er: Den menneskelige hjerne slubrer billeder, den kan se for sig, i sig. Den kan ikke rigtigt se begreber som vækst, vision eller organisationsudvikling for sig. De bliver vage og nemme at glemme. Derfor fungerer letforståelige, sproglige billeder eminent i strategiarbejdet.
Raketten på vej mod ledestjernen er et billede, der virker for mange af mine kunder.
Lån det endelig – eller invitér mig om bord på raketten? Jeg tager gerne en tjans som ekspeditionsleder i jeres virksomhed.