Prioritér kommunikationen (for sjusk og stavefejl koster altså kunder)

Der er ingen skam i ikke at skrive som om du var professionel kommunikatør, hvis du ikke er det. Men så er det din opgave at få styr på det på en anden måde, skriver forretningsrådgiver og 1:1-rådgiver Lars Hovgaard her.

Hvis du er som de fleste ejere eller direktører for en mindre eller mellemstor, dansk virksomhed, så vil jeg vædde med, at der er særligt én ting, du nok IKKE er verdensmester i:

Skrift.

Det er sagt med kærlighed! Og jeg er ikke ude på at fornærme nogen! Det er blot mit indtryk, at lige præcis skriftsproget behandles lidt tilfældigt i ledelseslagene derude.

Sådan burde det ikke være.

Skrift og kommunikation er håndværk - man kan endda uddanne sig til at mestre det. Og derfor er der ingen skam i at få hjælp, hvis du er blandt de mange, der er dygtig til at andre ting end skrift.

Tænk på hvor ofte kunder møder din skriftlighed, før de hører dig tale - fx:

📧 Når de læser din e-mail, sms eller LinkedIn-kommentar
📧Når de besøger jeres hjemmeside
📧Når de ser en brochure eller læser et nyhedsbrev fra virksomheden

Alt sammen kontaktpunkter, der kan booste eller svække jeres troværdighed.

At få styr på virksomhedens skriftlige udtryk, så I altid kommunikerer tydeligt og efter hensigten i alt fra LinkedIn-opslag og onlinemedier til visitkort, er et af de råd, jeg som regel altid giver, når jeg er hyret som rådgiver til en salgsmodnende omstilling.

Er der midler til det, rådgiver jeg altid til at ansætte en kommunikationsfaglig kapacitet på fuld tid - så vigtigt er det. Er dét ikke muligt, så er her 3 andre ting, der kan gøres, alt efter budget.

1 💰👍 Det pæne budget
Omorganiser i virksomheden, så ansvaret for virksomhedens udgående kommunikation lægges hos én person, der samtidig lettes for andre af sine opgaver. Book derpå nogle dage med en professionel formidler til sammen med dig og din nye kommunikationsansvarlige at lægge en strategi for virksomhedens muligheder - og faldgruber.

2 💰😑 Mellembudgettet
Hyr en studentermedhjælp, der kan demonstrere stærke evner inden for skriftlig kommunikation. I begyndelsen kan vedkommende løse bundne opgaver inden for korrektur og produktbeskrivelser, men med tiden vil han/hun kende virksomheden så godt, at de kan tage lead på mere og mere.

3 💰👎Absolut intet budget
ChatGPT. Jo, såmænd. Det gratis onlineværktøj er eminent til at forfatte, redigere eller blot korrekturlæse. MEN: Begå ikke den klassiske fejl at tro, at ChatGPT er en ægte assistent med en selvstændig hjerne. Alt afhænger af hvor god du er til at prompte - altså kommandere med - den. Så dét er din investering: Din tid i at lære at prompte godt. Og det kan du google.

🚀 Vh Lars, rådgiver i forretningsudvikling og vækstoptimering

Næste
Næste

Lad mig gætte: Disse 4 ord volder dig besvær